Over mij

Even voorstellen

Mijn naam is Maaike Klaver en ik ben onderwijscoach. Mijn expertise ligt op het gebied van het coachen van kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar en het coachen en adviseren van hun ouders. Talentontwikkeling en het ontwikkelen van groeimindset hebben mijn speciale interesse. Ik ben gespecialiseerd in het werken met kinderen met een speciale onderwijsbehoefte zoals ADHD, dyslexie, TOS of Autisme (ASS).

Op de pagina met aanbod staat per doelgroep uitgebreid beschreven welke modules er beschikbaar zijn.

Door mijn ruime ervaring in het onderwijs ken ik mijn doelgroep als geen ander. In de afgelopen 20 jaar heb ik het onderwijs vanuit verschillende functies goed leren kennen. Ik ben goed op de hoogte van de eisen die er tegenwoordig aan het onderwijs en daarmee aan kinderen, leerkrachten en ouders gesteld worden.

Mijn loopbaan

Ik ben mijn loopbaan in 2001 begonnen tijdens mijn studie aan de Hogeschool IPABO in Amsterdam waar ik door middel van een stage met baangarantie de eerste stappen in het basisonderwijs heb gezet. Ik ben begonnen in de middenbouw (groep 5 en 6) en een jaar later kreeg ik mijn eerste eigen groep, groep 7. Na de eerste jaren in het regulier onderwijs heb ik de overstap gemaakt naar een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) waar ik tijdens mijn stageperiodes mijn hart verloren ben aan deze doelgroep. Ik heb 14 jaar op deze school gewerkt en heb alle groepen van 4 tot en met 8 als leerkracht geholpen om te groeien. Daar is ook de taak van ambulant begeleider nog bijgekomen waardoor ik niet meer alle dagen voor de klas stond maar mijn kennis en expertise mocht gaan delen met collega’s in het regulier onderwijs.

In het SBO heb ik mij steeds verder kunnen ontwikkelen en heb ik via een post HBO studie gespecialiseerd leerkracht en een Master Special Educational Needs tot gedragsspecialist aan de Fontys Hogeschool mijn kennis steeds verder uitgebreid. Later is daar nog een opleiding tot Intern Begeleider bij gekomen aan Windesheim in Zwolle. Tijdens de laatste twee studies heb ik mij verdiept in verschillende ontwikkelingsstoornissen waarbij de focus lag op ADHD en de Autisme Spectrum Stoornis waar diverse verschijningsvormen van zijn. De vele facetten en de verschillende manieren waarop een ontwikkelingsstoornis of leerprobleem (bijvoorbeeld dyslexie) zich openbaren fascineren mij nog altijd en ik heb veel kennis opgedaan over de verschillende stoornissen.

(NB het woord ontwikkelingsstoornis of leerprobleem vind ik geen recht doen aan de aandoeningen. De termen suggereren dat er sprake is van een probleem, dat er iets mis is. Terwijl ik inmiddels weet dat mensen met een “stoornis” weldegelijk heel begaafd en talentvol zijn. Deze mensen hebben alleen een anders werkend brein en daarom een andere benadering nodig. Met deze benadering kunnen zij prima functioneren.)

In 2009 ben ik als fulltime leerkracht gestopt om drie dagen in de week aan het werk te gaan als coördinator LGF (de rugzakjes). Een functie die ik na de geboorte van mijn oudste kind goed kon combineren met het moederschap. Daarbij gaf deze functie mij de ruimte om mijn kennis over bovengenoemde onderwijsbehoeften (een veel aardiger woord) te verbreden en te verdiepen. Ik leerde over behoeften, handvatten en de impact die een onderwijsbehoefte heeft op het kind maar ook op het gezin en de omgeving. In 2010 ben ik officieel als intern begeleider begonnen, het diploma volgde in 2013.

In het schooljaar 2017-2018 heb ik afscheid genomen van het speciaal basisonderwijs om mijn geluk te beproeven op een basisschool in Ouderkerk aan de Amstel. Een school die volop in ontwikkeling is en waar ik nog steeds met veel plezier, als intern begeleider, mee bouw aan een fantastische onderwijsvisie en een heel mooi onderwijsconcept waarin de focus ligt op talentontwikkeling en eigenaarschap van leerlingen. Hier heb ik de opleiding tot NOBCO gecertificeerd coach gevolgd en deze heb ik in het voorjaar van 2020 succesvol afgerond. Inmiddels is Onderwijs Coaching Amstelveen ook toegelaten tot Adiona, de beroepsvereniging voor kindercoaches in Nederland. Een mooie erkenning voor mijn kennis en expertise!

Als coach

Het coachen is begonnen als een aanvulling op mijn werk op school maar brengt mij zoveel vreugde en voldoening dat ik er meer mee ben gaan doen. Mijn kennis en expertise vanuit de onderwijspraktijk en mijn ervaringsdeskundigheid als moeder gebruik ik nu om anderen te helpen. En zo is op 1 juni 2020 Onderwijs Coaching Amstelveen opgericht.

Als coach werk ik oplossingsgericht en vanuit de principes van groei-mindset. Deze insteek is geschikt voor al mijn doelgroepen. Ik help jou vooral om je talenten te (her)ontdekken. We gaan samen op zoek naar een passende manier om jouw talenten en sterke punten verder te ontwikkelen. Het doel is dat jij aan het einde van jouw module handvatten gevonden hebt om jouw talenten te verbinden met jouw praktijk. Of dit nu thuis, op school of voor de klas is.

Door het aanboren van jouw eigen talent blijf je dichtbij jezelf en zul je merken dat je elke uitdaging die op je pad komt, aankunt zonder uit balans te raken.

Te druk?

Heb je een drukke agenda en wil je zelfstandig aan de slag? Kijk dan vooral even op de pagina e-learning. Daar kun je je inschrijven voor een nieuwsbrief vol tips, trucs en aanbiedingen en kun je voor een fractie van mijn uurtarief een handig werkboek downloaden.

Onderwijs Coaching Amstelveen